Outdoor reklamer: en effektiv markedsføringskanal i gadebilledet

Outdoor reklamer er en af de ældste og mest effektive former for markedsføring. Det skyldes især, at outdoor reklamer er svær at ignorere. Modsat traditionelle reklamer på TV eller i aviser, så kan du ikke zappe væk fra en outdoor-reklame. Den er der, og den fanger dit blik, hvad enten du vil det eller ej.


Muligheder med outdoor reklamer


En af de store fordele ved outdoor reklamer er netop synligheden. Med en outdoor-reklame kan man ramme bredt og få sit budskab ud til rigtig mange mennesker på én gang. En digital outdoor-reklame på en central plads i en storby vil typisk blive set af flere tusinde mennesker hver eneste dag. Det gør outdoor-reklame til en ideel platform, hvis man ønsker at skabe opmærksomhed omkring sit brand eller en konkret kampagne.


Tænk kreativt – og strategisk - med dine outdoor reklamer


Selvom det kan virke simpelt at lave en outdoor-reklame, så er der faktisk en del strategiske overvejelser, der skal gøres på forhånd. Først og fremmest skal budskabet være skarpt og letforståeligt. Folk har ofte kun et splitsekund til at opfatte en outdoor reklamer, så budskabet skal kunne forstås med det samme. Derudover skal man også overveje den fysiske placering af outdoor reklamer nøje. Det er f.eks. en god idé at placere outdoor-reklamen et sted, hvor folk har tid til at dvæle ved den – f.eks. ved busstoppesteder eller i lyskryds. Man bør også overveje, hvilket format der passer bedst til ens budskab. En simpel plakat kan nogle gange være nok, mens et digital billboard med levende billeder eller ord kan være nødvendigt for at skille sig ud i mængden.


Outdoor reklamer er kommet for at blive


I en digital tidsalder kan det måske virke oldschool at annoncere på f.eks. busser og plakatsøjler. Men faktum er, at outdoor-reklame er en markedsføringskanal i vækst. Det skyldes bl.a. den teknologiske udvikling, hvor især de digitale outdoor-reklamer vinder frem. Med en digital outdoor-reklame får man langt flere muligheder for fleksibilitet og tilpasning af sit budskab end med de traditionelle, stationære outdoor-reklamer. En digital outdoor-reklame kan f.eks. indrettes, så budskabet skifter i løbet af dagen og dermed rammer forskellige målgrupper på forskellige tidspunkter.


Vejen til en vellykket outdoor-reklame


Hvis man som annoncør overvejer at kaste sig ud i outdoor-reklame, er det vigtigt at sætte sig grundigt ind i de forskellige muligheder, der findes på markedet. Outdoor-reklame findes i dag i mange afskygninger lige fra de klassiske plakater og billboards til mere utraditionelle formater som f.eks. reklamer på fortovsfliser eller i supermarkeder. Vær ikke bange for at tænke ud af boksen og afprøve nye formater, der kan overraske og begejstre forbrugerne. Og så er det bare om at komme i gang. Outdoor-reklame rummer et væld af muligheder. Man skal bare turde gribe dem.